Ouderen in beweging

Een actieve leefstijl helpt ons gedurende ons hele leven om positief in het leven te blijven staan. Onthoud daarom dat het nooit te laat is om goed voor je lichaam (en geest) te zorgen!

Verandering in je lichaam die gepaard gaan met ouder worden:

•Een afname van spiermassa en spierkracht, capaciteit van hart- en vaten, langzamere stofwisseling, inflexibiliteit en een kleiner reactievermogen.

•Hoger risico op botontkalking, dit geld in het bijzonder voor vrouwen in hun menopauze.

•Snelheid van bewegen neemt af, net als lenigheid.

Vermindering van balans en stabiliteit waardoor het risico op ongevallen groter wordt. Het is mogelijk om misschien wel 50% van deze achteruitgang te voorkomen door geregeld aan fitness te doen. Er zijn naast fysieke voordelen ook diverse voordelen van psychologische aard. Laat fitness daarom ook op oudere leeftijd een deel van je leven zijn!

Voordelen van regelmatig trainen:

•Vertraagt het proces van ouder worden en zorgt ervoor dat je er beter uitziet en je beter voelt.

•Toename van zowel je uithoudingsvermogen als je energieniveau.

• Toename van de efficiëntie van hart en longen en zodoende helpt het hart- en vaatziekten voorkomen.

• Grotere spierkracht en betere lenigheid en flexibiliteit in spieren en gewrichten.

• Vergroot de densiteit (dichtheid) van de botten om botontkalking te voorkomen, in het bijzonder bij vrouwen.

• Verbetert de balans en wendbaarheid, wat op zijn beurt de kans op blessures door vallen verminderd.

•Verminderd te hoge bloeddruk en daarnaast ook de hartslag in rust.

 

Psychologische voordelen van fitness zijn onder andere:

• Beter zelfbeeld en meer zelfvertrouwen

• Minder stress en spanning

• Een algemeen gevoel van welbehagen.

 

Over de eerste stappen nemen:
Onthoud dus dat je nooit te oud bent om aan een trainingsprogramma te beginnen. Voordat je begint is het raadzaam om een medische check-up te doen bij een (sport)arts. In het bijzonder geld dit als je een medische afwijking hebt of blessures. De training in ons centrum centreren zich rond de thema's flexibiliteit, conditietraining en krachttraining.

Flexibiliteit
Flexibiliteit is belangrijk aangezien het voorkomt dat spieren zich verkorten, wat vaak tot blessures leid. Hoe soepeler je beweegt hoe gemakkelijker het wordt om gewoon alledaagse taken te vervullen zoals traplopen of huishoudelijke werkzaamheden. Voordat je begint met een training, of dit nu een aërobische training is of één met gewichten, zorg je voor een goede warming-up, gevolgd door wat stretch oefeningen.

Krachttraining
Krachttraining helpt de afbraak van gezond spierweefsel en gezonde botten tegen te gaan. Daarnaast worden pezen en ander weefsel rond de gewrichten versterkt. Hoe sterker je lijf, hoe minder kans je hebt op blessures door ongelukken. Daarnaast verhoogt het je weerstand tegen ziekten.

Voor de beste resultaten train je met gewichten op professionele fitness apparatuur. Ons centrum beschikt over gekwalificeerde fitnessinstructeurs die een aangepast trainingsprogramma kunnen samenstellen gericht op uw persoonlijke belastbaarheid.

Graag tot ziens in ons Sportcentrum!

--